fredag 10 oktober 2008

Gårdagens logiska tänkande

Om Måns drack grädden, gick han in till Maja gräddnos.
Pelle var hemma.
Antingen Måns eller Pelle drack grädden.
Om Pelle var hemma hela dagen, drack han inte grädden.
Var Måns inne hos Maja Gräddnos?

Jag vill ha antingen korv eller hamburgare.
Till det vill jag ha antingen pommes frites eller mos.
Väljer jag korv vill jag inte ha pommes frites.
Jag vill inte ha mos.
Vill jag ha korv eller hamburgare?

---

Det
här är vad vi gjorde på kultur- och idéhistorian igår,
meningen är att man ska svara på de kursiva frågorna.
Först blev vi bara "VA?!" men man fick vrida om hela hjärnan, och sen förstod man hur lätt som helst!

3 kommentarer:

Anonym sa...

den första fattar jag inte alls.. men nummer två, visst vill du ha hamburgare? : )

Anonym sa...

Jag fattar! Jag fattar! Shit vilken lättnad, huh :D:D:D

Sandra sa...

Simone:
Helt rätt! :)

Jasmine:
du är för söt! bli frisk! :)